اخبار بین المللی
شماره: 5318
1393/02/20 - 07:45
گذر از محدودیت های موجود در استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف در بزرگسالان

محققین با تیمار سلول های بنیادی خون بند ناف با ترکیبی از مواد موجب تکثیر و افزایش هر چه بیشتر این سلول ها در شرایط آزمایشگاهی شده اند.

 به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، بزرگسالانی که از بیماری هایی مانند لوسمی، لنفوم و سایر اختلالات مربوط به خون رنج می برند ممکن است از درمان های نجات بخش رایج برای کودکان بیمار بهره مند شوند. محققین تکنیک جدیدی را شناسایی کرده اند که موجب تولید شمار بیشتری از سلول های بنیادی خون بند ناف می شود و آن ها را برای پیوند به بزرگسالان مفیدتر می سازد.

این مطالعه به دنبال راه هایی برای تکثیر بیشتر سلول های بنیادی خون ساز در آزمایشگاه بود که بتوان از آن ها برای ایجاد و ذخیره سلول های خونی بیشتر استفاده نمود. سلول های بنیادی خون بند ناف در حضور ترکیبی از فاکتورهای رشد توانایی تکثیر بسیار بالایی دارند و اغلب به دنبال تقسیم سلولی، پتانسیل کلونی زایی مجددشان را از دست می دهند. محققین به دنبال راهی برای فائق آمدن بر این مشکل و محدودیت، برنامه ژنتیکی را در این سلول ها القا کردند که به موجب آن سلول های بنیادی در شرایط آزمایشگاهی حتی بعد از تقسیم نیز کاملا ویژگی عملکردیشان را حفظ می کنند.

در واقع این محدودیت ها بوده است که نرخ رد پیوند را به میزان زیادی بالا برده است و یا موجب تاخیر در پیوند افراد بزرگسال شده است.

این محققین از تکنیکی استفاده کرده اند که به آن بازبرنامه ریزی اپی ژنتیک می گویند و سلول ها را با ترکیبی از مهار کننده های هیستون داستیلاز(HDACI) و اسید والپوریک تیمار می کند و موجب شکل دهی مجدد DNAی سلولی می شود. تیمار سلول ها با این ترکیب موجب تولید شمار بیشتری از سلول های خودنوزا شده و چندین رده سلول خون ساز را در موشی که سیستم ایمنی آن غیر فعال شده است تولید می کند.

محققین می گویند که از این یافته ها بسیار شگفت زده هستند زیرا کشف آن ها می تواند در مورد بسیاری از بیمارانی که از سرطان خون رنج می برند و یا توانایی کنار آمدن با پیوند سلولی دریافت شده را ندارند، موثر واقع شود.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved